[vc_row type= »in_container » full_screen_row_position= »middle » column_margin= »default » scene_position= »center » text_color= »dark » text_align= »left » overlay_strength= »0.3″ shape_divider_position= »bottom » bg_image_animation= »none »][vc_column column_padding= »no-extra-padding » column_padding_position= »all » background_color_opacity= »1″ background_hover_color_opacity= »1″ column_link_target= »_self » column_shadow= »none » column_border_radius= »none » width= »1/1″ tablet_width_inherit= »default » tablet_text_alignment= »default » phone_text_alignment= »default » overlay_strength= »0.3″ column_border_width= »none » column_border_style= »solid » bg_image_animation= »none »][vc_column_text]Les lignes suivantes sont largement inspirées des conférences du docteur Idriss Aberkane sur ce sujet.
Avant de parler de règles de l’économie de la connaissance, elle a une propriété remarquable qui vient du fait que la connaissance est infinie alors que tout ce qui est matériel est fini.
Dans un monde ou la ressource infinie on peut imaginer une croissance infinie !
D’après le rapport de Buckminster Fuller la courbe de doublement de la connaissance, il remarque que jusqu’aux années 1900 la connaissance mondiale doublait approximativement tous les 100 ans. A la fin de la seconde guerre mondiale la connaissance doublait tous les 25 ans. De nos jours les taux de croissance varient d’un sujet à l’autre, par exemple la connaissance sur les nanotechnologies double tous les deux ans alors que les connaissances cliniques double tous les 18 mois.
Aujourd’hui on sait que Wikipedia est plus fiable que l’encyclopédia Britannica pour les articles scientifiques. Bien sûr il y a des erreurs dans Wikipédia, mais comme dans les encyclopédies aussi. Ouvrez une encyclopédie des années 90 et regarder ce que l’on savait sur la génétique ou l’astrophysique. Est-ce toujours d’actualité ? C’était la pensée de l’époque et la connaissance évolue.
La force de Wikipedia vient du nombre de contributeurs et du fait que la connaissance est mise à jour en permanence et partagée immédiatement.
La page statistiques de Wikipedia parle d’elle-même
Pour comprendre les échanges à somme positive, regardons ce qui se passe dans l’économie matérielle, où les échanges sont en général à somme nulle.
Dans l’économie matérielle, quand on partage un bien il se divise.
Dans l’économie de la connaissance, quand on partage une idée, un savoir-faire, une expérience, elle nous appartient encore, même après l’avoir donnée.
Dans l’économie immatérielle Quand on partage un bien il se multiplie.
C’est la loi de Serge Soudoplatoff « Quand on partage un bien matériel, il se divise… quand on partage un bien immatériel, il se multiplie… »
Dans l’économie matérielle,
Pour la connaissance ce n’est pas vrai – 1kg de connaissance + 1kg >2kg de connaissance
A chaque fois que l’on échange un savoir cela créer un autre savoir
La formule de Idriss Aberkane sur ce sujet : K(A^B) > K(a) ^ K(b)
le savoir de A et B ensemble, c’est plus que le savoir de A et savoir de B additionnés – voir les exemples donnés dans la règle 3
Ce n’est pas valable pour les biens matériels – 20000 Euros sur un compte en banque ce n’est pas plus que 10000 sur un compte et 10000 sur un autre compte
Pour acquérir de la connaissance il faut être prêt à payer deux choses :
Si vous avez une attention minimale et que vous passez beaucoup de temps à apprendre quelque chose, ou bien si vous avez une attention maximale et que vous n’avez pas le temps, vous emmagasinerez moins de connaissances que si vous avez les deux en même temps.
Idriss Aberkane présente cette formule pour résumer cette loi Φ(K) ∝ At Le flux de connaissance est proportionnel à l’attention multipliée par le temps
Ceci doit nous interroger sur nos méthodes de transférer nos savoirs…[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
[vc_row type= »in_container » full_screen_row_position= »middle » column_margin= »default » scene_position= »center » text_color= »dark » text_align= »left » overlay_strength= »0.3″ shape_divider_position= »bottom » bg_image_animation= »none »][vc_column column_padding= »no-extra-padding » column_padding_position= »all » background_color_opacity= »1″ background_hover_color_opacity= »1″ column_link_target= »_self » column_shadow= »none » column_border_radius= »none » width= »1/1″ tablet_width_inherit= »default » tablet_text_alignment= »default » phone_text_alignment= »default » overlay_strength= »0.3″ column_border_width= »none » column_border_style= »solid » bg_image_animation= »none »][vc_column_text]The following lines are largely inspired by the conferences of doctor Idriss Aberkane on this subject.
Before talking about the rules of the knowledge economy, it has a remarkable property which comes from the fact that knowledge is infinite when all that is material is finished.
According to Buckminster Fuller’s report on the doubling of knowledge, he notes that until the 1900s world knowledge doubled approximately every 100 years. At the end of the Second World War, knowledge doubled every 25 years. Nowadays growth rates vary from subject to subject, for example knowledge about nanotechnology doubles every two years while clinical knowledge doubles every 18 months.
Today we know that Wikipedia is more reliable than the Britannica encyclopedia for scientific articles. Of course there are errors in Wikipedia, but as in the encyclopedias too. Open a 90s encyclopedia and look at what we knew about genetics or astrophysics. Is it still relevant ?
It was the thought of the time and knowledge evolves.
The strength of Wikipedia comes from the number of contributors and the fact that knowledge is constantly updated and shared immediately.
Wikipedia’s statistics page speaks for itself
Over 6 million pages of content
Over 933 million changes
Over 32 million registered users
Hundreds of millions of hits every day
To understand positive sum exchanges, let’s look at what is happening in the material economy, where exchanges are generally zero sum.
I have 20 Euros and I give you 20 Euros. I have zero left and you have 20 euros
I have 1 apple, you have 1 apple. I give you my apple and you give me yours. It’s still 2 apples.
In the material economy, when you share a good you divide it.
In the knowledge economy, when we share an idea, a know-how, an experience, it still belongs to us, even after having given it.
I have an idea and you have an idea. I give you my idea and you give me yours. I leave with 2 ideas and you leave with 2 ideas (and maybe a third one)
When sharing a pizza with friends, the size of the pizza slice is directly proportional to the number of people who eat.
During a conference or a discussion, the amount of information each person receives does not depend on the number of people in the room.
In the intangible economy, when we share a good we multiply it.
This is Serge Soudoplatoff’s law « When we share a tangible good, it divides … when we share an intangible good, it multiplies … »
In the material economy,
20 euros + 20 Euros = 40. It is linear and it is the same for any exchange
20,000 Euros on a bank account is no more than 10,000 on one account and 10,000 on another account
For knowledge this is not true – 1kg of knowledge + 1kg> 2kg of knowledge
Whenever we exchange knowledge it creates another knowledge
Idriss Aberkane’s formula on this subject:
the knowledge of A and B combined is more than the knowledge of A and the knowledge of B added together – see the examples given in rule 3
This is not valid for material goods – 20,000 Euros on a bank account is not more than 10,000 on one account and 10,000 on another account
To acquire knowledge you have to be ready to pay two things:
If you have minimal attention and spend a lot of time learning something, or if you have maximum attention and don’t have the time, you will gain less knowledge than if you have both at the same time. .
Idriss Aberkane presents this formula to summarize this law
The flow of knowledge is proportional to the Attention multiplied by Time
This should challenge us about our methods of transferring our knowledge …[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]