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C’est la première économie qui a existé dans le monde. Les échanges de connaissances et de savoir on précéder les d’objets et de matériaux.[/vc_column_text][vc_column_text]
Buckminster Fuller à créé la « courbe de multiplication de la connaissance » . Il dit que jusqu’aux années 1900 la connaissance des humains doublait environ tous les 100 ans. A la fin de la seconde guerre mondiale, la connaissance doublait tous les 25 ans. Aujourd’hui les choses ne sont pas aussi simples car plusieurs type de connaissance ont des taux de croissance différents. Par exemple la connaissance dans les nanotechnologies double tous les 2 ans et la connaissance clinique tous les 18 mois. En myenne la connaissance des humains double tous les 13 mois. Selon IBM, l’éclosion de l' »internet des objets » (IoT) entrainera le doublement de la connaissance toutes les 12 heures ….
Understanding the Data Deluge: Comparison of Scale With Physical Objects (Infographic created by Julian Carver of Seradigm in New Zealand http://www.saradigm.co.nz)
Le plus bel exemple de cette affirmation: Wikipedia
Des statistiques qui font tourner la tête pour la France. Voir les graphiques
Une empreinte mondiale – en 2016
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Différentes sources pour ce contenu
Les échanges sont à somme positive
Les échanges ne sont pas linéaires
Les échanges ne sont pas instantanés
Innovation
– Le savoir collectif sera toujours supérieur au savoir individuel
– Une solution partagée s’enrichie et ouvre la voie à de nouvelles manières de faire ou de penser
Accélération
– On ne réinvente pas la roue, on recyle, on réutilise, on améliore collectivement
Satisfaction et Loyauté
– Des clients
– Des employés
– De l ’entreprise
Intelligence
– L’analyse de la consommation de la connaissance en interne et par les clients révèle leur difficultés et donc vos axes d’amélioration pour vos produits.[/vc_column_text][vc_column_text]
Ces problématiques sont récurrentes et c’est une bonne nouvelle!
¤Plusieurs entreprises ont travaillées dessus et ont répondues à la question: « Comment partager ce que je sais, le plus rapidement possible avec le plus grand nombre possible? »
Les problématiques d’entreprise classiques rencontrées sont:
– Croissance
– Marge
– Se différencier de la compétition
– Internationalisation
– Développement des équipes
– Démissions et pertes de savoir
Les problématiques de services qui nous sont reportées sont en général
– Plus de demande, plus de complexité
– L’existence de silos de connaissances
– Un manque de collaboration
– Le temps de montée en compétence de employés
– La volonté d’avoir des employés avec de plus en plus d’expertise
– Temps réponse, Backlog …
– Amélioration et gestion de la relation avec ses clients
– Maîtrise et optimisation des coûts de service[/vc_column_text][vc_column_text]
« le Savoir» la valeur d’une organisation de Service
Créer de la richesse dans l’entreprise
Capacité: Aller plus vite dans la réalisation, développement employés
Force de frappe: Disponible pour les nouveaux problèmes
Intelligence: Compréhension des difficultés techniques des clients
Innovation: Produits Smart & Connected
Différentiation: De vos concurrents[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
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The Knowledge Economy
It’s the first economy in the world. Knowledge and know-how exchanges precede objects and materials [/vc_column_text][vc_column_text]
What are the properties of the knowledge economy?
Knowledge is abundant and reproduces quickly, very quickly
The doubling curve of knowledge
Buckminster Fuller created the « knowledge multiplication curve ». He says that until the 1900s human knowledge doubled about every 100 years. At the end of the Second World War, knowledge doubled every 25 years. Today things are not as simple because several types of knowledge have different growth rates. For example, knowledge in nanotechnology doubles every 2 years and clinical knowledge every 18 months. In Myenne the knowledge of humans doubles every 13 months. According to IBM, the emergence of the « Internet of Things » (IoT) will lead to a doubling of knowledge every 12 hours ….
Understanding the Data Deluge: Comparison of Scale With Physical Objects (Infographic created by Julian Carver of Seradigm in New Zealand http://www.saradigm.co.nz)
Knowledge is Collegial
The best example of this statement: Wikipedia
Statistics that turn heads for France. See the graphics
A global footprint – in 2016
138 Languages
23 million items
1.9 million contributors per month on average
10,000 new contributors every month
6700 new items every day
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The rules of exchange in the knowledge economy – simple and surprising
Different sources for this content
Exchanges are positive sum
In the material economy, when I give you something it no longer belongs to me
In the knowledge economy, when I give you knowledge or information, it still belongs to me
The exchanges are not linear
In the material economy, 1 apple + 1 apple = 2 apples
In the knowledge economy, 1 idea + 1 idea = 3 or more ideas! the association of ideas or knowledge gives rise to new ideas. The combination of knowledge will always be greater than their sum.
Exchanges are not instant
In the material economy, the acquisition of goods is fast. A few clicks on the web or a credit card pin code. It can be a compulsive act if you have the money to buy it.
In the knowledge economy, acquiring knowledge takes time and requires attention. Acquiring knowledge requires efforts of concentration and time. it is a deliberate act.
Innovation
– Collective knowledge will always be superior to individual knowledge
– A shared solution is enriched and opens the way to new ways of doing or thinking
Acceleration
– We don’t reinvent the wheel, we recyle, we reuse, we collectively improve
Satisfaction and Loyalty
– Client
– Employees
– From the company
Intelligence
– Analysis of the consumption of knowledge internally and by customers reveals their difficulties and therefore your areas of improvement for your products. [/vc_column_text][vc_column_text]
What are my clients’ expectations?
These issues are recurrent and this is good news!
¤Several companies have worked on it and answered the question: « How can I share what I know, as quickly as possible with as many people as possible? » »
The classic business issues encountered are:
– Growth
– Margin
– Differentiate from the competition
– Internationalization
– Team development
– Resignation and loss of knowledge
The service issues that are reported to us are generally
– More demand, more complexity
– The existence of knowledge silos
– Lack of collaboration
– The time taken by employees to develop their skills
– The desire to have employees with more and more expertise
– Response time, Backlog…
– Improvement and management of the relationship with its customers
– Control and optimization of service costs [/vc_column_text][vc_column_text]
What benefits will my company derive from it?
« Knowledge » the value of a Service organization
Create wealth in the company
Ability: Go faster in realization, employee development
Striking force: Available for new problems
Intelligence: Understanding customers’ technical difficulties
Innovation: Smart & Connected Products
Differentiation: From your competitors [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]